Tietoa

Lakeuden Ursa ry. on vuonna 1986 perustettu Etelä-Pohjanmaan alueella aktiivisesti toimiva tähtitieteellinen yhdistys, jonka tarkoituksena on paitsi yhdistää alan harrastajia maakunnan alueella, myös edistää tähtitieteen harrastusta, tehdä tunnetuksi tähtitaivaan ja ilmakehän ilmiöitä sekä tarjota tietoa aiheesta kiinnostuneille.

Lakeuden Ursan jäsenmäärä on n. 140 henkilöä, ja ikäjakauma on alle kouluikäisistä yli 80-vuotiaisiin. Jäsenistöstämme yli 30% on naisia, joten maailmankaikkeuden ihmeisiin tutustuminen ei ole pelkästään miehistä puuhaa. Mitään vaatimuksia jäsenyydelle ei ole vaan kaikki tähtitaivaasta ja yleensä luonnosta kiinnostuneet ovat tervetulleita jäseniksi. Lakeuden Ursa on harrastusyhdistys, joten jokainen voi harrastaa intonsa ja kiinnostuksensa mukaisesti.

Numerotietoa

Yhd.rek: 149.770
Kotipaikka: Seinäjoki
Perustettu: 1986
Jäseniä: n. 140

Observatorio

Omaa tähtitornia yhdistykselle saatiin odottaa peräti 20 vuotta, kun yhdistykselle valmistui syksyllä 2006 Sahannevan observatorion -nimellä kulkeva havaintokeskus Honkakylän läheiselle Sahanevalle, Ilmajoen ja Seinäjoen rajalle. Observatoriolla on päätähtitornin lisäksi rakenteilla pienempi tähtitorni ja alueelta löytyy myös puuvaja ja ulkohuussi astronomisia mietiskelyistuntoja varten.

Sahannevan observatorion päähavaintovälineistönä on muun muassa Meade LX200GPS 14 Schmidt-Cassegrain -teleskooppi sekä Sky-Watcher Equinox 100 Pro2 -linssiteleskooppi. Lisäksi käytössämme on muita pienempiä kaukoputkia (mm. pari 203/1000 mm Dobsonia) ja kiikarit.

Tähtitaivaan kuvaus- ja tutkimuskäyttöön olemme hankkineen Jenny ja Antti Wihurin rahastolta 2009 saamallamme apurahalla Atik 11000 CCD-kameran ja lisälaitteita (mm. Atikin suodinpyörän ja erilaisia väri- ja kapeakaistasuotimia, autoguiderin).

Tähtinäytökset

Tähtinäytöksiä yleisölle järjestämme tällä hetkellä yhdistyksen kerhoiltojen yhteydessä, kerhoiltojen ja tähtinäytösten aikataulu löytyy yhdistyksen toimintakalenterista.

Yleisönäytösten lisäksi järjestämme tähtinäytöksiä ja torniesittelyjä tilauksesta mm. koululuokille ja muille ryhmille. Tilausnäytösten hinnasto ja tietoa tilaamisesta löytyy observatorion sivuilta. Valoisaan vuodenaikaan tähtinäytöksen korvaa Aurinko- tai Kuunäytös.

Tähtitieteellinen kirjasto

Jäsenistömme käytössä on myös tähtiharrastusta käsittelevä kirjasto, joka sisältää mm. Ursan julkaisemia kirjoja sekä runsaasti Astronomy, Sky & Telescope, Deep Sky, Astrophotography, Ursa Minor ja Tähdet ja Avaruus -lehtiä. Lainattavissa on myös paikallisyhdistysten lehtiä (mm. Warkauden Kassiopeian Ad Astra, Kirkkonummen Komeetan jäsenlehti Komeetan pyrstö ja Vaasan Andromedan Asteriski).

Kirjasto on sijoitettuna yhdistyksen Sahannevan observatoriolle Tähtitornintielle Seinäjoella ja sitä voi käyttää erilaisten tilaisuuksien yhteydessä (kerho- ja torni-illat, kokoukset jne.) tai sopimalla käynnistä hallituksen jäsenten kanssa. Lakeuden Ursan jäsenet voivat myös lainata kirjoja kirjaston sääntöjen puitteissa.

Joukkoomme ovat tervetulleita kaikki tähtitieteestä kiinnostuneet!

Lakeuden Ursa ry vastaanottaa lahjoituksia toimintansa tukemiseen tililleen IBAN: FI30 5419 1520 0251 25
SWIFT: OKOYFIHH (EPOP 541915-225125).

På Svenska

Lakeuden Ursa rf är i Södra Österbotten i 1986 grundades några amatörastronomer associering, målet att sammanföra entusiaster i provinsen, för att främja intresset för astronomi, att framföra stjärnhimlen och atmosfäriska fenomen, och att erbjuda information för intresserade.

In English

Lakeuden Ursa was formed in 1986 to support amateur astronomers in the Southern Ostrobothnia region. Lakeuden Ursa owns observatory at near Seinäjoki, Sahanneva swamp.

В России

Lakeuden Ursa это Южно-Остроботнии рабочий клуб любителей астрономии, целью которого является связующим звеном между любительскими и предоставить возможности для отдыха по астрономии, наличие навыков.

Мы говорим на финском, но и на английском языке можно сносно хорошо.